القاهرة المسافرون العرب

21-11-2022 - 01:59 am
فيها حاجة حلوة , حاجة حلوة بينا
حاجة كل ما تزيد زيادة فيها إنة !!
فيها نية صافية , فيها حاجة دافية
حاجة بتخليك تثبت فيها سنة سنة !!
كل عام وأنتم بخير
كان لي زيارة أولى للقاهرة بالعيد من 31 أغسطس الأربعاء ل الخميس 8 سبتمبر
أولاً : الطيران
حجزنا ل ثلاث أشخاص ب أول رمضان وكان المجموع للتذاكر الثلاث 5019 ريال
ثانياً : السكن
كلمنا أحد الأصحاب وقال لا تحجزون لا فندق ولا هم يحزنون موجود فيلا نظيفة بسعر رخيص قياساً بحجمها وأثاثها ,, تقريباً من 600 ل 700 جنية
ثالثاً : التنقل
كانو ناويين أصحابي نستأجر تاكسي وكانت أسعارهم من 200 ل 280 باليوم , ولكن أصريت إننا نقضيها تكاسي
منها نحتك بالشعب المصري أكثر والشئ الآخر لا يمكن توصل ل 200 جنية باليوم مشاويرنا لو أخذناها تاكسي
وفعلاً كان تقريبا من 60 إلى 130 جنيه باليوم !!
رابعاً : المصاريف
بعد اليوم الأول قررت أني أحسب بعد ما كثر سماعي لجملة (( كل سنا وإنتا طيب يا باشا ))
البقشيش : 325 جنية منها 150 للي سعى لنا بالشقة لأننا ما أخذنا الفيلا المشؤومة
التاكسي : 820 جنية
الشقة : 2450 جنية وآخر يوم عطيناه 200 جنية عشان نقعد للمغرب :
|التكلفة الكاملة للرحلة : تقريباً 13000 جنية أو أقل بقليل
كنا صارفين أول يوم 15000 جنية وأخر يوم رجعنا حولنا 2000 جنية لسعودي
خامساً : الكاميرا المستخدمة

نبدأ من لحظة إنطلاقنا وأعذروني هذا الرد ما فيه صور كثير لأني ماصورت كثير وصلنا تعبانين وخربت أخلاقي من موضوع الفيلا اللي طلعت منقلعة أخر القاهرة
إنطلقنا من الرياض ثاني أيام العيد الساعة 10 المساء
وجبتهم الله يديم النعمة
وحنا رايحين الطيارة كانت حالتها ممتازة وفيه وسائل ترفية وافلام حلوة بعكس يوم رجعنا كل كوم وريحتها كوم
و وصلنا بحمد الله وسلامته و رحنا نحول عملة حولنا 10000 ريال طلعت تقريباً ب 15000 جنية
وعلى طول على موبينيل
أخذت لي شريحتين سياحية مع انترنت طلعت علي الباقة ب 80 والشريحة ب 14 المجموع 94 * 2 = 188 جم
أستقبلنا أحد الأصحاب مصري عشان يودينا الفيلا طلعت بأخر الدنيا يمكن المشوار أخذ ساعة ونص
طلعت بحدائق الهرم ولا فيه جنبها خدمات ولا شئ !!
الفيلا ممتازة وأثاثها جديد بس وضعها مشبوه جداً !!
كنا تعبانين وقررنا نأخذ فيها ليلة ومن بكرة نطلع نأخذ شقة بالمهندسين أو المناطق الحيوية الأخرى
كلمنا البواب اللي فيها قال ما فيه يوم تبونها أقل شئ يومين وسعر الليلة 1200 جنيه !!
دبل القيمة اللي كنا عارفينها !! طلعنا منها ودرنا درنا لحد ما وصلنا الساعة 5 ونص تقريباً لشقة نظيفة وموقعها ممتاز