مصر المسافرون العرب

وإذا نسيت مع طول الوقت ترا ما نلومك
خ

الشايب العاشق
متابعين معاك ، ومنتظرين معاك .
تحياتي ،،،

متابعين و في الأنتظار لا تطول علينا
دمت بود

زكي زكريا
طبعا قبل منسافر كانوا الناس بيقولو لنا انتبهو على فلوسكم ونتبهو على جوزاتكم ومحرصينا بشده قالي الشاب السعودي ممكن تعطيني جوازك ابغى اشتري فيه اشياء من السوق الحره قلت له ونت وين جوازك قال انا اشتريت فيه لما جيت ومقدر اشتري مره تانيه انا ترددت مع اني طيب قلت لا اسف مقدر اعطيك جوازي طبغا الحرص واجب لو اعطيته جوازي وجري فيه ونا مش عارف اطلع من المطار بس الحمد لله ربنا ستر وراح الشاب من عندي على امل ان يحصل له واحد يعطيه جوازه طبعا انا طفشت من كثر الوقوف وقلت لزميلي يله خلينا نمشي طلعنا ونادينا حمال شال الشنط وعطيته ريال قال ريال بس دا ميجب حاحه وركبنا عربيه ليموزين مرسيدس اسود طراز 200 طبعا كانه شبح بالوقت الحاضر ومكشخين بالمقعد الخلفي ولسا لابسين العقال . والسواق بيبص علينا ومبسوط مننا وزمايله بيقولو له حضك كويس وقلنا له ودينا على اقرب فندقا مشيين مع الطريق انبهرنا من الناس والزحمه والمباني وكانالفندق اسمه بيروت بمصر الجديده واخذنا غرفه بسريرين وخو منا الجوازت ونا كنت رافض بس قالو حيحطوها بالخزنه اطمنت شويه وشربنا شاي وبعد ساعه اتصل زميلي على السواق وجانا وقال انا كنت بالمطار وحجزت شقه طبعا دفعنا للفندق الفلوس وكان السواق رحل طيب معاه بيجو سيدان مودل 80 وطلبنا له شاي وقلنا حنخلي شنطنا ونمش ورحنا الشقه وكانت غرفتين وصاله بالدور الرابع وعماره كلها دكاتره ومراجعين مفيش مصعد كهربائي اتفقنا مع السواق باليوميه خمسين جنيه واكلنا سندوتشات ونمنا طبعا كل واحد بغرفه انا مجنيش نوم وطول الوقت واقف بالبلكونه والناس رايحه جايه بالشارع فعلا المدينه التي لاتنام وصحبي بسابع نومه صحيت بدري وجاء السواق بالفطار فول وجبنه دمياطي وعيش مرحرح وحنا متعودين على فول ابويمن وطلعنا ومرينا الفندق وجبنا الشنط والجوازات وقلنا للسواق عوزين مكان يبيع تيوس قال طيب وحصلنا وكان تيس متوسط الحجم ب230جنيه وسلخه لنا وقطعناه حتت وقال السواق لازم نختم الجوازات من القسم بشرطه النزهه ورجعنا الشقه وطبخنا احلا كبسه طبع عطينا البواب بعض اللحم والفشه وقال زي بعضه وصحبي كان كييف شيشه جراك باعشن ومفيش هناك غير معسل وحصلنا قهوه قريبه ونا رحت اتمشى واسعر بالمحلات القريبه وبيقولو لي اصحاب المحلات انت منمصر الشرقيه قلت لا اناسعودي لاني كنت لسا ماطلعت الدقن ولابس طقم فرنجي شيك اووي بس عندي مشكله ماحبيت الكرفته وزميلي لابسها على طول.

الأعضب
زمان يافن ياعمنا زكي وننتظر تقريرك الجميل والمميز يعطيك العافية .