مصر المسافرون العرب

27-08-2022 - 11:54 pm
كل عام وانتم بخير
مرحبا بالجميع ...
اولا اشكر القائمين علي المنتدي .. والأعضاء الكرام..
ملاحظة: تم تصغير الصور .. وتقليل البعض من نقاوتها حتي يقل حجمها ويسهل تحميلها
بصراحة استفادتي من المنتدي كانت كبيرة جداً... وان شاء الله مانقصر..
رح اتحدث عن اجازتي بالقاهرة.. وان كان هناك بعض الاختصار..
المدة من 9 نوفمبر الي تقريبا 18 نوفمبر...
انا ذهبت عن طريق العبارة عبر الوكيل المعتمد "حافل" ... بصراحة كانت رحلة شاقة جدا للغاية.. الله لا يعيدها :112: :112:
قيمة التذكرة 620 ريال ..
طبعا تشمل : المواصلات من ينبع الي ضبا + العبارة من ضبا الي الغردقة + المواصلات من الغردقة الي القاهرة ... ذهاباً وإيابا
طلعنا من مدينة ينبع تقريبا الساعة 7 صباحا ... والا بتسامة شاقة الوجه
أعتقد انها مدينة الوجه.. قبل ضبا
شاطي رائع...
كان الجوع ذابحني..
وصلنا ضبا تقريبا 12:30 ظهراً
مدينة ضبا.. بصراحة مدينة جميلة
انتظرنا بصالة شركة حافل الي الساعة 3 عصرا ..
وبعد كذا طلعنا الي الميناء وبعد الانتهاء من شحن العفش وختم الجوازات صعدنا الي العبارة الساعة 4 عصراً... ومازالت الابتسامة شاقة الوجه
عبارة السلام..
وننتظر بالعبارة الي الساعة 7 مساء ... الي مافكروا انهم يمشوا.. :112: :112:
بصراحة العبارة من الداخل كانت ممتازة كنظافة وتكييف.. بس كان هناك همجية من البعض... :112: الحمد لله علي النعمة اللي احنا فيها..
ومن الفضاوة جالس اصور.. طلعت معاي ها الصورة... بس خطيره :x1: :x1:
والتتابع أحلي

1. انتظر تحميل الصور

2. تابع....

تابع....

المهم وصلنا الغردقة الساعة 10:30 مساء ... ونزلنا ... ورأيت منظر لم اره في حياتي... نزلنا فرحانين .. ومازالت الابتسامة شاقة الوجه رغم التعب والارهاق.. وجدنا العفش مرمي في كل مكان... يعني شنطة تحصلها هنا .. وشنطة تحصلها علي بعد كيلو... بصراحة شئ يقهر .. :112: هم وش شايفيننا حيوانات (الله يكرمكم) عندهم... :112: ويبيلك ساعات وانت تدور علي عفشك .. هذا اذا ما أحد لطشه ..
الحمد لله انه لنا شنطه وحده والثانية شايلها معي ...
بعد البحث والتحري عن الشنطة.. وجدناها.. تحت طنين من الشنط ... بسلام .. خرجنا ورحنا للجمارك.. بس كانوا حلوين معانا بعد دعمهم.. خرجنا ... الساعة 11:30 .. مساء...
ودورنا علي الوكيل المعتد من حافل عشان نروح الي القاهرة ... "شركة جونة".. :112: :112: والطقعه فيها وفي صاحبها... وحملنا العفش ...
وننتظر الي الساعة 2:30 صباحا.. ولا حتي طيران... طبعا كانت فترة الانتظار تتخللها بعض العراك من المواطنين المصريين والوكيل ... بصراحة مع اني تعبان وحالتي يرثي لها .. الا اني كنت اضحك عليهم.. واحنا ماشيين وصلنا اول نقطة تفتيش .. بعض الركاب نزلوا واشتكوا للشرطة علي الوكيل.. وخلوها قصة...
وهذي صور من الباص اللي نقلنا من الغردقة للقاهرة... :112:
حتي العفش حطوه مع الركاب.. :112:
منظر جميل .. يدل علي إهتمامهم بعفش الراكب...
بين الغردقة والقاهرة.. مراوح لتوليد الطاقة
مشاريع هائلة تحت الانشاء .. بين الغردقة والقاهرة..
المهم وصلنا القاهرة الساعة 9:30 صباحا ..
بوابة الدخول للقاهرة ...

مشكور أخوي على الموضوع الجميل و المشوق و عسالك أنبسطت هناك و ننتظر البقيه

SaudiMfls
وننتظر التفاصيل
الجزء الاول راح اطبعه وارسله الى احد الاصدقاء اللي ناوي يسافر بالعبارة للقاهرة عله يتعض
ومشكور يالغالي وعلى الله تكون غيرت الرحلة جوا بالعودة

سالم ماغيره
هع هع هع هع اما حكايه العفش هذا حكايه
شووكورن لا ايلك اخوي وننتظر بقيه الرحله

سفير الغيوم
الحائر 00000شكرا على هذة الصور الجميلة والممتعة 00000000تحياتى 0000 ومزيد من الصور 0000 وشكرا 000

khalid123
guevara
سفير الغيوم
الله يعافيكم... ومشكورين علي مروركم ...SaudiMfls
الله يسلمك... وياليت تفيد خويك في حكايت العبارة

تابع
(هل يعقل اطلع من مدينة ينبع الساعة 7 صباحا و أصل الفندق بالقاهرة 9:30 صباحا من اليوم الثاني = 26:30 ساعة سفر.. لو لفيت العالم.. ما أخذ كل هذا الوقت.. وياليت فيه خدمة.. تقول انك تتشحتهم :112: )
وأخذت ليموزين ب 10 جنيه(مافيني أكاسره ).. علي فندق النبيله بشارع جامعة الدول العربية...
بصراحة الفندق روعه.. 4 نجوم .. ونظيف وخدمة ممتازة... أخذت غرفة علي الشارع .. بالدور الخامس.. بصراحة منظر روعه .. (للأسف ماقدرت اصور الفندق من الداخل .. الكاميرا تعطلت )
وهذي صور.. من غرفة الفندق

طبعا حجزت الفندق من وكالة الطيار .. بجده .. طلعت علي الغرفة تقريبا 270 ريال لشخصين...
نمت نومه.. حتي مافيه وقت نتحلم .. صحيتنا علي آذان المغرب...
ورحنا تعشينا.. بصراحة كنت فين وصرت فين... كان كابوس ..
وصورت ها الصورة...

هارديز وبيتزاهات بشارع جامعة الدول...
ورحت علي اقرب مكتب حجز للخطوط السعودية ... وحجزت طيران للعودة وريحت نفسي.. الشخص ب 740 ريال ... يابلاش..
التابع أحلى

تابع
خلولنا ننسى الأيام العجاف .. وندخل.. في الأيام الحلوة..
بصراحة الأيام الحلوة اللي قضيتها .. بالقاهرة .. كانت كفيلة انها تنسيني الكوابيس بالأيام الأولي...
اولا سعر الصرف .. بالفندق والصرافات المعتمدة .. ريال سعودي = 1.65 جنيه ..
طبعا صرفت من السوق السودة مررة وحده (يوم العيد) .. وكانت تقريبا نفسه 1.66 جنيه... مافيه فرق
أخذت خط جوال من فودافون من نفس الشركة... علي ما أذكر ب 78 جنيه .. تقريبا مدته 40 يوم..
بس قيمة اتصالهم الداخلي غالي.. الدقيقة ... 1.5 جنيه.. يعني موبينيل افضل بالاتصال الداخلي ... اعتقد 75 قرش..
طبعا الاتصال الدولي .. زي بعض.. وانا أخذته عشان الاتصال الدولي...
المطاعم:
هارديز(كان اول يوم .. قلنا نمشي الحال)
بيتزاهت (اكله لا بأس عليه ورخيص... بس اللي عندنا أفضل كطعم)
ابو رامي ( أكله روعه... كباب وكفته .. بس الخدمة لك عليها ... يمكن من الزحمة)
فرحات (لا يفوتك الحمام المحشي... شربة الحمام.. شئ يخبل)
قدوره للأسماك ( من أروع المطاعم اللي أكلت فيها ... لا يفوتكم الجمبري الجامبو الكيلو 180 جنيه... بس شئ خطير)
ابو شقره ( ماعندهم سالفة .. بصراحة ماعجبني أكلهم.. فخامة علي الفاضي) ....
وفيه مطاعم آخري .. بس ماني فاكرها الحين.. بس أغلبها موجودة بالمنتدي ...