انطاليا المسافرون العرب

08-12-2022 - 11:44 pm
أعتذر في التأخر اولا عن نشر هذا التقرير لأكثر من عام...
لكن النيه موجوده من زمان بس الكسل اللي مخللي الواحد كل يوم يقول بكره بكره...لكن قررت ان اقوم اخيرا بعرض التقرير في هذا المنتدى الرائع اللي استفدت منه في كل سفرياتي واتمنى أن يحوز اعجابكم......
اولا انطاليا من اجمل الاماكن التي يمكن زيارتها في تركيا حيث تتميو بجمال الطبيعه وسواحلها وشواطئها الجميله بالاضافه لكثير من المعالم الاثريه والسياحيه بالاضاقه لاماكن التسوق والمولات والملاهي والفسح...وحقيقه خي مش واخده حقها خالص في المنتدى هنا...وهايكون ان شاء الله هذا التقرير مفصل جدا وموجد جدا...
وماحدش يسالني يعني ايه موجز ومفصل بس هو كده
بدايه كانت الاقامه في فندق كورنر بارك THE CORNER PARK
وده موقعهم على النت

وده المنظر من البلكونه ( الشرفه) بتاعة الغرفه :
فنادق انطاليا بشكل عام أغلبها بيكون هاف بورد.. وكثير من الفنادق ذات الأربع نجوم يكون مستواها حقيقه اقل من فنادقنا ذات ال 3 نجوم...ونظرا لغلاء الكهرباء في تركيا ...فكثير من الفنادق لا تقوك بتشغيل التكيفات داخل الغرف...الا ان هذا الفندق يتميز بنظافته وجودة الطعام وأجهزه التكييف تعمل بكفاءه
يتبع.....

اليوم الأول
أول شيء عملناه هي زياره شلال دودان...وهي محميه طبيعيه وسط الغابات وبها شلال دودان,,, كان الانتقال من الفندق عن طريق باص شركه السياحه المتعاقد معها (عشان ماحدش يسالني اروح ازاي انا ماعرفش) .......

وبعد الانتهاء من شلال دودان قمنا بزياره وسط البلد وزياره المدينه القديمه

ومن الميناء القديم أخذنا جوله بحريه في احد المراكب مدتها حوالي ساعه
بس خد بالك لازم تفاصل معاهم جامد
انا كنت انا وزوجتي ةابني كان عنده سنتين,,كان بيقول لنا التذكره ب 20 ليره...بس في الاخد دفعنا 10 ليره والطفل ببلاش...

وفي المساء قضينا اليوم في التجول في مول ميجروسMIGROS
وهذا موقعهم
وهو مول كبير فيه الكثير من المحلات الشهيره والماركات العالميه بالاضافه للمطاعم وسينمات وهايبر ماركت
انتهى اليوم الأول
يتبع

اليوم الثاني
زياره مدينه كيمير وركوب التلفريك
حقيقه مدينه كيميرهي مدينه رائعه الجمال والرقي وانصح بزيارتها لكل من يذهب لانطاليا...هي تبعد حوالي ساعه عن انطاليا ...

بصراحه التلفريك متعه رائعه جدا جدا,,,,والمنظر من فوق الجبل رائع وممتع

نلاحظ عدم وجود نباتات على سطح وقمة الجبل وذلك لنقص الاوكسجين.,,,فستحجد قمة الجبل مغطاه بالحجاره والرمال والتربه فقط

وبعد النزول من التلفريك أكملنا مسيرتنا لمدينه كيميرKEMER
وهي تشبه منتجع سياحي مفتوح على البحر والجبال وهي اكثر من رائعه...واعذروني من عدم نشر صور الشاطيء لاني لم اصورها حيث كلها مليئه بملابس البحر الساخنه....فلم نجلس ع الشاطيء انا وعائلتي الصغيره وقضينا الوقت في التنزه في الحدائق والممرات والكافيهات....

بعد قضاء ما يقرب من نصف يوم في مدينه كيمير
توجهنا للعوده مره اخرى الى انطاليا
وتوقفنا في احد المطاعم في الجبل لتنوال وجبه الغذاء في مطعم يقع وسط الغابه والطاولات والترابيزات تقع في وسط النهر في مكان اكثر من رائع

وبعد وجبه الغداء توجهنا للفندق ونمنا لغايه الصبح

وبعد الانتهاء من دولفين لاند ذهبنا الى الاكواريوم وهو ايضا مكان رائع جدا

خلصنا الاكواريوم
وفي نفس المبنى موجود SNOW CITY
وهي مدينه التلج...درجه الحراره فيها تحت الصفر...اول ما بتدخل بيديلك ملابس تقيله تلبسها فوق ملابسك وفيه كل المقاسات عشان ذوي الاوزات الثقيله ما يزعلوش....
جوه مدينه التلج ممكن تعمل بيوت من التلج او تتزحلق على الجليد او تعمل كور تلج ...المكان مش كبير بس تجربه جميله...بصراحه مارديتش اقعد فتره طويله خوفا على ابني من اصابته بنزلة برد

بعد ما خلصنا المدينه الساقعه دي

ماشاء الله
انطاليا تقريرين هاليومين عنها
ما قصرت اخي
الاحظ الدولافين الاجانب جميعا شبه عاريين هل الجو حار ام حب في التصوير عند السباحه مع الدولافين