زيورخ المسافرون العرب

10-12-2022 - 06:13 pm
  1. وسافرت انا واخوي الي المانيا يوم الخميس الثامن من ابريل سنة 2010

2. المهم راح اخويا للهوتيل وانا بقيت اتمشي في الشارع الطويل اللي

من حوالي السنتين كانت العلاقات بين ليبيا وسويسرا مقطوعة والاسباب معروفة للجميع وحيث لم يعد هناك تمثيل دبلوماسي بين البلدين (اقفلت السفارة السويسرية )... المهم اخدنا تأشيرة (تشنغن ) من السفارة الالمانيا

وسافرت انا واخوي الي المانيا يوم الخميس الثامن من ابريل سنة 2010

وصلنا الي مدينة دوسلدورف علي الخطوط الافريقية الرحلة كانت مريحة من طرابلس الي دوسلدورف وبعدها اخذنا القطار المتوجه لزيورخ والرحلة هذه كانت متعبة جدا بعد 8 ساعات وصلنا لزيورخ ودهبنا مباشرة الي الهوتيل ارتحنا شوية وصلينا وبعدها رحنا تعشينا
وثاني يوم اخيكان عنده موعد مع صاحب الشركة اللي بيتعامل معها لكن قبل كل شئ عمل تشك اوت وخلينا الشنط بالهوتيل و راح لموعده وانا نزلت علي السنتر وتمشيت وطبعا تمتعت بشرب كافيه كريم وطبعا في ليبيا ممنوع عندنا في عائلتي البنات تخرج وتجلس بالكافيه شوب لأن عاداتنا وتقاليدنا هكي بس في السفر عادي نجلس في الكافيه شوب ونخرج لوحدنا ما في اي مشكلة واخي تاخر شوية وانا ميتة من الجوع ياعيني لكن جاء اخويا ورحنا علي المطعم الايطالي وتغذينا ورجعنا للهوتيل واخذنا الشنط ( الحقائب) ورحنا علي المحطة ووجهتنا التالية هي بيرن وصلنا للبنهوف ووجدنا اعداد هائلة واقفين في ساحة البنهوف تضامناً مع فلسطين
هالمرة ما شفت الهنود الحمر بالبنهوف وكم تمنيت ان استمع للموسيقي الحلوة اللي بيعزفوها

المهم راح اخويا للهوتيل وانا بقيت اتمشي في الشارع الطويل اللي

فيه محلات طبعا هذه عادة كل بنات حواء بنموت في التسوق اول يوم اتفرج واحط عيني علي كم شغلة
بس في محل اسمه انتر ديسكاوندinter discount لانه فعلا رخيص وهو فيه كل شئ يتعلق بالكمبيوترات والموبايلات والكاميرات والمخذات اللي تعمل مساج ...... لازم اشتري منه فورا وبدون نقاش مرة اشتريت منه كاميرا ديجيتل سامسونج 99 فرنك
لكن راح احكي لكم شوية عن اهم معالم بيرن وهو منزل العالم انشتاين اللي يجي في القاطع الثاني من الشارع الطويل اي بعد ساعة بيرن
einstein haus
المنزل 49 وهو في الطابق الثاني بس الواحد بيحس ان المنزل راح ينهار لان المبني قديم واجد
المهم رسوم الدخول 6 فرنك
البيت بسيط جدا فيه كل متعلقات الخاصة بانيشتاين وفي سرير بيبي وصور وجواز سفره
وصالون صغيرون وطاولة اكل برضك صغيرونة
وعاملين مثل القاعة الصغيرة فيها كراسي وهيد فون
نجلس ونستمع لرحلة عطاء انيشتاين
وبعد الخروج من بيت انيشتاين
لو كنتم حابين تشوفو الحفرة تبع الدببة
تكملون الطريق للامام يعني ما ترجعوش للوراء من وين ما جيتوا بس الاحسن تاخذوا تاكسي او باص للوصول لدببة لان الواحد بيتعب من المشي