بيروت المسافرون العرب

15-12-2022 - 10:13 pm
مساء الانوار على جميع اعضاءنا المميزين .............اسجل شكرى وتقديرى لكل من ساهم فى اثراءنا بالمعلومات عن لبنان .. رحلتى كانت قصيره وحبيت اشاركم فيها وصلت .........يوم الاربعاء وحجزت فى كورال سويت الحمرا وعموما مش فخم الفندق .........لكن نظيف وتعاملهم جدا راقى ويكفى انه وسط البلد تقدر تمشى منه للروشه وفندق كراون جمبه ومحلات مطاعم صغيره وكافيهات بعد ......... يوم الخميس اخذت تاكسى من الفندق سياره صغيره صونى جديده ب 120 دولار مع السايق والبنزين عليهم ............... توجهنا لبرمانه وتمشينا فيها وكان الجو جدا جميل وبراد حلو وبعدها تغدينا فى مطعم منير واشكر كل من مدح فيه لانه اكل وقعده على مستوا ويستاهل يروح الواحد ويتعناله وموغالى بعد الاكل حاسبنا انا وزوجى متين وشى ريال..........................اليوم الثانى الجمعه رحنا جبيل وكانت بارده شوى وتمشينا فيها وتغدينا فى مطعم بى بى سمك طبعا وكان فعلا غالى يمكن علشان الجو شتاء فكانت فاتورتنا انا وزوجى 450 ريال بس كان يستاهل نظيف وراقى ومليان سواح اجانب ياالله لقينا مكان ...............يوم السبت رحنا مجمع سيتى مول وتسوقنا وبعدها تغدينا فى مطعم سيم سوم مكتوب بالانجليزى ويطل على البحر داخل المجمع واشكر احد الاخوات اللى ذكرته وفعلا اكلهم مره حلو ونظيف ومو غالى يمكن طلعت فاتورتنا 250 ريال ...........يوم الاحد رحنا فارينا وكان من اجمل ايام حياتى استاجرنا لبس وبوت وقفازات وركبنا الجيت سكى نصف ساعه 50 دولار للواحد والمرشد بروحه معانا وكان المكان زحمه لكن فعلا اللى يجى لبنان لازم يروح فاريا والثلج خيال ...........بعدها تغدينا فى مطعم مانويلا فى جوينه بصراحه الله يعطيه العافيه اللى مدحه فى المنتدى جو وزحمه واكل مو طبيعى والفاتوره مو غاليه بحدود متين ريال وشى والفاكهه الحلا عليهم ........... انتهت رحلتنا واحب اشكر اهل لبنان ونسيت رحت السوليدير وتمشينا فى المقاهى وفى واحده من الاخوات مدحت مطعم كرم بيروت بصراحه ماعجبنى اكلهم .............. .بصراحه اهل لبنان اهل ذوق وكرم وفعلا ماشفت لبنانى مايعرف يلبس ياعالم حتى شيابهم ادورهم فى الشارع كلهم لابسين كشخه وجنتل شى مو طبيعى حتى حريمهم .............اكيد فى غلا لكن هذا موجود فى كل مكان ....... اشوفك يالبنان الشتويه الجايه انشاالله ..........