المغرب المسافرون العرب

كنت دايم اسافر مع شلة او مع الاهل ما احب السفر لحالى احب اتونس مع احد
وبهالتاريخ بحياتى ما انساه 13/10/2010 عرض عليا صديقى انو نسافر للمغرب
طبعا انا اي احد يجيب سيرة المغرب اقوم اتنطط وقولتله اكيد ليش لا تحمست
لانو كان صارلى فترة ما رحت المغرب قال خلاص انا عندى عطلة اخر الشهر وانت ظبط امورك
ونحجز من الحين قولت له اي مدينة نروح ولا نقسمها قال بنروح طنجة
رديت عليه طنجة يا اخى وش طنجة يا سبحان الله هالمدينة بعمرى ما زرتها
وما احب اروح لها صار فيسه كدة لانو من عشاق طنجة قولتله خلنا
نروح اغادير مراكش وهو مصمم الا طنجة قولتله خلاص يا اخى دامك صممت
نجلس لنا يومين او تلاتة في طنجة وبعدها نروح مراكش او اغادير وش يومين او تلاتة طنجة اجلس فيها شهر وما اشبع منها وانا مستغرب اقول مع بالى وش هالحب
لطنجة اكيد عنده شي خاص في طنجة قولت له خلاص مايصير خاطرك الا طيب نروح لطنجة وكل الرحلة في طنجة صراحة جاني الفضول
المهم حجزنا ليوم 28/10/2010 وجه اليوم الموعود طلعنا الفجر علي المطار ووصلنا لمطار كازا المهم خلصنا الاجرائات وكل الامور تمام
قولت له خلينا ننام اليوم في كازا وبكرة الصباح نطلع لطنجة مافى نوم في كازا طوالى على طنجة وانا ما غير اضحك
خلاص بنروح علي طنجة طيب انت قولى ناخد سيارة من هنا ولا نركب قطار ولا نروح بالطيارة
قال بنروح بالقطار وهو يعرف هناك شركة يستاجر منها سيارة نستاجر سيارة لما نوصل طنجة
علشان اذا حبينا نروح تطوان او اصيلة او مناطق الشمال التانية قولت له خلاص تم

اتمنى منك الاستمرار و ان نكون قد كسبنا
عضوا خبيرا في الشمال

محسن58
يا مراحب بك اخوي محسن والله اللى صار انى كنت اكتب تقريرى وكان الشاحن بيفصل وما لاقيته جمبي فظغطت من غير ما كمل
قولت بس افضى بكمل وهاي رجعت علشان اكمل

رجعت لكم يا اخوانى علشان اكمل حكاية عشقى لطنجة
بكمل من حيث انتهيت لانو الابتوب كان بيفصل شحن واظطريت ارسل الموضوع قبل لا اكمله
كان فاضل تقريبا ساعة ونص علي ما يطلع القطار رحنا اكلنا شوية وشرب صديقى قهوة وانا اخدت اتاي المهم مرت الساعة ونصف
وجه موعد نركب القطار وطبعا صديقى متحمس لانو مزعوط في طنجة زعطة صعبة
وانطلقنا لطنجة عندى صور بس للاسف عدد مشاركاتى لا يسمح اضيف صور بس اوصل لعدد المشاركات المطلوب بضيفها دفعة واحدة
القطار عمل تاخير شوية ووصلنا طنجة تقريبا الساعة 7 مساءا كان الجو جميل جدا كان في استقبالنا شخص يعرفه صديقى بيودينا على الشقة اللى بنقعد فيها
كانت الشقة جميلة جدا اطلالة على البحر وانا عاشق للبحر المهم عجبتنى الشقة كانت نظيفة الشقة في منطقة مالاباطا فى مجمع اسمه الهناء
ارتحنا شوية اخذنا دوش نزلنا ناكل شي ونتمشى شوية على الكورنيش رحنا تعشينا في مكان اول مرة ما كنت احفظ الاسماء
المهم تمشينا شوية قال صاحبى خلينا ..... ونرجع بدرى رحنا ..... شوية تقريبا الساعة 12 رجعنا البيت لانو كنا تعبانين وسفر
رجعنا البيت نمنا صحينا علي الساعة 9 الصبح تقريبا هذا اول يوم في طنجة لى لانو بالليل يعتبر ما شوفت شي المهم نزلنا اخدنى على كافى اخدنا فطورنا
وطلعنا نستكشف المدينة طبعا هو مو اول مرة وهو صار يعرفنى بالمكان رحنا استاجرنا سيارة من مكتب يتعامل معاه وصديقى هو اللي ساق طبعا لو ما عرفنا مكان نسال عنو واهل طنجة ما يقصرون طيبين ويذلوك
طلعنا على مغارة هرقل اعجوبة البحر المتوسط مغارة هرقل في منطقة اشقار وانصح الكل يزورها للى يروح طنجة لازم يروح يشوفها الدخول بمبلغ رمزي بسيط
صورنا المكان وتصورنا بالزي المغربى الجبلى وجلسنا هناك شوية نلف في المكان رحنا لبحر اشقار شربنا اتاي
رجعنا لمكان المغارة لانو هناك يعملو اكلات مغربية طواجن وكدة بس المنظر شي يفتح النفس على البحر والحجر قدامك
اخدنا طاجين سمك انا وصاحبى وصرنا نلف بالسيارة في المنطقة كلها طبيعة وبحر وجمال شي يسحر من هاليوم صراحة ابتدى تعلقى بطنجة الحبيبة

fahd bin nawi
طبعا اول يوم كان رائع ختمناه ب ........ حلوة ورجعنا انا وصديقى متاخرين لشقة تاني يوم صحينا متاخرين شوية لانو ........ طولت
طلعنا وكانت ساعة غدا بس احنا فطرنا في احد الكافيهات على البحر وبعدها رحنا لوسط البلد ورحنا للمدينة القديمة
وبعدها طلعنا للحافة اطلالة تهوس جلسنا شوية ودخلنا لمقهى هناك اخدنا اتاي مغربي وكانت الجلسة تجنن الحافة مكان حلو كثير عالى يطل على البحر
رحنا اتغدينا في مكان شعبى بالمدينة القديمة وطلعنا نرتاح شوية بالشقة علشان ........ بالليل وكنا مقررين ما نتاخر علشان الصبح نصحى بدرى ونروح يا تطوان يا شفشاون
ارتحنا واخدنا دوش ولبسنا وطلعنا نتعشي في مطعم اسمه النجمة بعدها طلعنا على مكان ........... كان حلو ما تاخرنا زي ما تفقنا
رجعنا نمنا وصحينا علي الساعة 10 الصبح تقريبا طلعنا متجهين علي تطوان اخدنا الطريق طبعا الطريق كلو بحر وطبيعة ومناظر جميلة وصلنا لمكان اسمه الديكى
فطرنا فيه فطور شعبى مغربي وبعدها مرينا على القصر الصغير والفنيدق نزلنا السوق شوية ورحنا لمارينا سمير تغدينا هناك وبعدها مارتيل تمشينا على البحر وشربنا اتاي ههه يا حبى للاتاي
ونزلنا على تطوان طبعا صغيرة تطوان تلفها في يوم ورجعنا اخر النهار لطنجة وكان يوم جميل
قال صاحبى لازم بكرة نروح شفشاون قولت خلاص تم بعدين ارتحنا وطلعنا نلف في طنجة الحبيبة وندردش انا واياه وقولتلو جملة لك الحق انك تنزعط في طنجة
والله العظيم ارتحت فيها راحة نفسية غريبة ما حسيتها في اي مدينة في المغرب المهم .......... خفافى لازم منها ......... تدرون ههه نمنا وصحينا وقررنا شفشاون
رحنا شفشاون عجبتني المدينة رغم انها صغيرة بس تنحب كلها ازرق ومناظر طبيعية ورجعنا لطنجة طبعا الاساس
قضيت اول مرة تقريبا اسبوع اللى هي كانت مع صاحبى وحبيت طنجة كثير يا اخى مدينة توسع الصدر وناسها جميلين وطيبين وارتحت نفسيا فيها
والى الان زرت طنجة اكتر من 12 مرة مرات لوحدى مرات مع اصحابي مرات مع الاهل
وصرت اعرف طنجة قنت قنت زي ما يقولون وشارع شارع ومكان مكان لفيتها كلها في مرة جلست لمدة شهر كان حصلى مشكلة وحبيت ارتاح جيت لطنجة وقعدت شهر اعشق هالمدينة عشق مش طبيعي طبعا لسه اروح مراكش واغادير وكازا ومؤخرا رحت لتافراوت بس مكانة طنجة عندى صارت غير وصار عندى اصحاب واهل واصدقاء لى خبرة في المغرب لانى اسافر
من مدة طويلة اكثر مدينة ما يستغلون فيها السياح هي طنجة وعكس ما اسمع بعض الاصدقاء يقولون يا اخى طنجة متشددين من ناحية xxxxxx وفيها مشاكل مافيش هذا الكلام انت
اللى لازم تعرف تختار مكان سكنك واهم شي يكون امان ونظافة وراحة وتحس كانك في بيتك مش مستاجر ما احد يزعجك ولا يدق عليك الباب طبعا الاهم انك ما تعمل مشاكل وتسبب ازعاج للجيران
وانا هلا صرت خبير في طنجة اي احد يبى مساعدة سؤال استفسار ما يرده الا لسانه سارد ا .

fahd bin nawi
الصدر ومريحة ارتاح فيها كثير رحت لكل مدن المغرب تقريبا من الجنوب لشمال والى الان اروح مراكش اغادير كازا
ومؤخرا رحت تافراوت بس ما ارتاح غير فى طنجة فى مرة جلست شهر كانت صارت لى مشكلة وتعبت نفسيا ورحت لطنجة شهر
رجعت واحد تاني ونفسيتي مرتاحة اروح مع الاصحاب اروح لوحدى مرتين مع الاهل سافرت اكثر من 13 مرة لطنجة وكمان اسبوع او 10 ايام بكون هناك
طبعا مؤخرا استاجر شقة امان ونظافة وراحة وما احد يزعجك وكانك في بيتك اهم شي ماتعمل ازعاج
ولا صوت موسيقى عالية . والله سبق لي واستاجرت من عند اشخاص معاملة زفت وتتصل عليهم ما يجاوبوك
اي احد يبي يستفسر في شي عن طنجة حاضرين المسموح وغير xxxxx وكان ودى احط شوية صور علشان يكون تقرير متكاملبس بروح طنجة بعد اسبوع او عشرة ايام وان شاء الله بسوى تقرير حلو وبيعجبكم بالصور

مغربية حبوبة
طنجة زوينة بكرنيشها وجوها وناسها الضريفين
تقرير زوين اخويا

سنود
نرحّب بك اخي بن ناوي في بوابة المغرب
وشي جميل ان نكسب خبير من طنجه العالية ..
اما من ناحية الصور .. ففي اعتقادي ..عددالمشاركات ما لها دخل في تحميل الصور
لكن سوف اتواصل معك في هذا الموضوع ..