القاهرة المسافرون العرب

31-10-2022 - 12:59 am
  1. زيارتي لحديقة الحيوان بالجيزة Giza Zoo 2008 القاهرة (بالصور)

2. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

3. وروحت صورت لكم اول طير

4. ودية صور لبقية الابناء والحقيقه القضبان قوية جدا

زيارتي لحديقة الحيوان بالجيزة Giza Zoo 2008 القاهرة (بالصور)

طبعا كله شايف العنوان غريب جدا ازاي حدائق الحيوان بالجيزة وانا كاتب القاهرة ... لان الجيزة تتبع للقاهرة الكبري التي تضم محافظات الجيزة والقاهرة وبعض اطراف محافظة القليوبية ولذلك كتبت القاهرة في العنوان
الحقيقه ماعني اسكن في مدينة نصر وبعدين تماما عن الجيزة من كل النواحي ولكن قررت اني اعمل تقارير عن حدائق الحيوان لعدم وجود ولا تقرير كامل عنها وحبيت اوصل لكم صورة كاملة لانها بجد تستحق الزيارة للسوائح العرب والاجانب هيسعد اطفالهم كثيرا كثيرا كثيرا ( تلاته كثيرا يعني السعادة مضمونة بأمر الله تعالي ) والحقيقه انا صورت 211 صورة اخترت منهم 189 صورة و شلت الصور الشخصية تبقي 141 صورة وهم الذي سأدرجهم لكم وسأحكي التفاصيل ان شاء الله
انا هدرج ال 141 صورة في 5 رودود وهقولكم لية لاني لو ادرجت 141 صورة في رد واحد و جه بعدي 14 رد الصفحه ستكون تقيلة جدا ولذلك قررت اني اخذ من الصفحه التي تحتوي علي 15 رد 5 ردود عشان الصفحه تكون خفيفه لكل الناس
نبدء تقريرنا نتوكل علي الله ذهبنا من مدينة نصر للجيزة وبالاخص لحدائق الحيوان ونزلنا وهذه اول صور للبوابة التي هي ليست البوابة الرئيسية ولكن فرعيه ودخلنا منها

وروحت قطعت تذاكر الدخول وتوكلنا علي الله ودخلنا
وهذه اول صورة واحنا داخلين شوارع كبيرة بالداخل الحيوانات يمين وشمال

انا مجرد اني دخلت جه ورايا المصور اللي بيصورك مع التعبان و الاسد الشبل وكده قالي الصور قيمتها 15 و 20 و 25 قولتله انا مش عاوز انا معايا كامرتي قالي طيب ومشي

وروحت صورت لكم اول طير

كان علي اليمين الطير.... وبعدها جاء الي المصور مرة اخره وقالي البداية من العكس قولتله شكرا قالي مش عاوز تصوير قولتله طب هناخد كام صورة كده اوكية واخترنا الاشبال بتاعت الاسود والحقيقه ماينفعش يطلعو الا لبتوع التصوير وبس وتدفع اكراميه للمربيين الاسود .. عشان كده وافقت علي تصويرة

وصورت هذه الصورة والرجل معنا وصطحبنا سريعا لبيت السباع وبعد كده نلف في الحديقة براحتنا

وايضا وانا ماشي صورت لكم الحمار المخطط

وانا بصور الجمال المغربي هذا قالي لي الراجل تعالو معايا بس اتصورو وبعده كده لف زي ما انت عاوز في الحديقة قولتله اوكية ماشي

وذهبنا معه ووصلنا بيت السباع وهذه الصورة ركزو فيها هتلاقي الاسد نايم بالداخل في السرير بتاعو ههه

ودة اكبر نمر سنا في الحديقة وبعدها دخلنا بيت السباع من ورا يعني يكون الاسود قريبة منك جدا

وهذه صورتي وانا ماسك الشبل وبتصور معاه لان الراجل طللعلي الشبل قولت كويس خليها للذكري لان لو روحت للراجل بتاع الاسود قولتله طلعلي الشبل ممنوع ولكن بتاع التصوير يعرفه

صور للاسود من الداخل بيت السباع والحقيقه في نظرة الاسد بيقول لقريبي انت شايل ابني ههه انا هموتك سيب الواد ابني في حالو تصوير اية بس هات الواد ههه

شوفو عاوز يضربنا بايده ههه

وبعدين سئلت امه الشبل ده فين قالنا اهيه لقيتها عمالها تلف تلف وتبصلنا ومضايقة جدا ههه شكلها هتاكلنا عشان اتصورنا مع ابنها وانا بصورها الحارس طلع نص وشه ههه اتشهر من المنتدي كويس

ودية صور لبقية الابناء والحقيقه القضبان قوية جدا

اتصورنا تقريبا 6 صور ولكن انا قولتله لا انا قولتلك شوية صور وبعده كده قولتلك 3 صور فقط واتفقت معه اني هاخد تلات صور وبعدها توجهنا لمكان الاستديو عشان ادفع الفلوس واخد الوصل واستلم بعد ربع ساعه ودية صور في طريقنا صور للطاووس

فرخة بشعر نسيت اسمها ههه

وكمان نسيت اسم ابو قرنين ده ههه معلش اعذروني لاني شوفت حاجات كتيرة جدا

واانا بدفع الفلوس 3 صور ي 45 جنية قالي الراجل طب هات 60 جنية واديك الست صور قولتله بس انا عاوز تلاته بس قالي كده الصورة بقت 10 جنية قولتله طب خلاص اوكية .. بعد ما دفعت 60 جنية للصور قالي فين اكراميتي اانا اديته الاكرامية واكرامية الناس بتاعت الاسود واخد الوصل وقالي روح بيت الزواحف جبنا وتعالا بعد عشر دقايق هتلاقي الصور خلصت وانا بدفع الفلوس طلب مني من معي الكاميرة ثواني لان في خناقة بين قطتين عاوز يصورها ودية احداث الخناقه ههه

وبعدها توجهنا لبيت الزواحف ودية صور ليه
الديب

القطط

وبعدها اديت الحارس 5 جنية قولتله طلعلنا كام قطه كده نتصور معاهم ههه وطللعنا قطه كانت ببطول من معي ههه واتصورنا معاهم وصورت لكم اقفاص القطط

وهنا خلصنا بيت الزواحف وتوجهنا لبتاع التصوير وكان مقره بداخل التيك اواي ده
ودخلنا واستلمنا الصور انا مسحت رقمة لاني لا انصحكم به ....... واسمعو كلامي صورو بنفسكم احسن

اخدنا الصور والحقيقه كانت حلوة و توجهنا بقي للانطلاق في بقية الحديقة ودية صورة للحمار المخطط

ودية صورة ايضا لحيوان كده برضو نسيت اسمه ههه من قريب

وصور للناس بتأكله من بعدين وانصحكم ان تحضرو معكم 50 جنية وفكوها من فئات النص جنية لان لما تأكل الحيوان بتدفع نص جنية

ودية صور للشارع الذي يوجد به بيت هذا الحيوان والحقيقه ياكثر الاشجار

وهذه صورة لبيت الزواحف من الخارج واكتشفنا ان هذه القطط بتاكل لحوم ومن معي تفاجئ بالموقف وانصدم قال انا كنت بلعب معاهم دول اكلات لحوم ههه

ومشينا شوية وتوجهنا للنعام صورة من بعيد لمكان النعام

وعملت زوم بالكاميرة شوفو ملامح النعامة والولد تحس ان النعامة عاوزه تنقر الولد ههه صورة جميلة

وبعدها روحنا اكلنا النعامة واتصورنا معاها وكان في مقابل بيت النعامة غابة صغيرة عاملينها للاسود قولت اصورلكم الاسود اللي فيها بالمرة قبل ما نروح مكان تاني

وهذه صورة للشوارع وعلي اليمين غابة الاسود والشمال النعامة قولت اصورلكم الطرقات كمان عشان تشوفو صورة كاملة عن الحديقة الرائعه التي لم زرها من ايام ما كان عمري 9 سنين اعتقد اول اقل بس لاتقلقو يعني من عشر سنين بس

صور لبيت نعام اخر

وايضا صور للحمار المخطط بس بيت اخر عن البيت الاول

الجمال المغربي وكان مقابلها الجمال الاسيوية

وذهبنا للجمال الاسيوية وهذه صورتها

واكلناها واتصورت واحنا بناكلها طبعا انا المصور ولكن تبادلت الكاميرة بمن معي كثيرا

وذهبنا لبيت النسور وهذه صور للنسور

ومشينا شوية وذهبنا للغزال وبرضو اكلناه واتصورنا واحنا بناكله

1. شبه القرد بتاع فيلم سيمبا

وشوفناهم وذهبنا الي القرود وهنا في طريقنا للقرود صورة للطرقات الجميلة المزينة بالاشجار الضخمة جدا

وهذه صور للقرود

في هذه الصور عمال ادور علي القرد فين فين فين

اتاريه قاعد فوق ههه

اقفاص اخري

صور لبيت مقابل لبيت القرود

رجعوا لبيت القرود

شبه القرد بتاع فيلم سيمبا

والحقيقه صورنا القرود واحنا بناكلها وكمان اخدنا صور اسبشل اعطينا الرجل 2.5 جينة فقط واخدنا صور الراجل يضع علي شعر من معي الاكل والقرد ياخذه وياكل وصورة ايضا للقرد وهو يطبب علي من معي ههه والله صورة تجنن ههه
وعندما انتهينا من بيوت القرود لقينا في وشنا بيت الدببه وكانت الحقيقه حرانه جدا ماعن فوق في مروحه وفي ميه نازلة علي القفض كله ولكن محتاجة برد اكتر

لقيت الدبتين دول مش بيعمل حاجة غير اللف قولت ملهمش فايدة خليني اروح لدبيين تانينن ههه وصورتهم والناس بتأكلهم

وصور من قرب وهيه فاتحة فمها وبتاكل والتانية بتبص عليها وبتقولها اشمعني انتي ههه

هذا القفص مقابل لبيت الدببه ولكن كان فاضي الحقيقه

وبعدها لقينا في حديقة صغيرة بيكون الحيوانات قريبة منك وفيها اشياء كتيرة قطعنا تذاكر لها ودخلنا وصورت لكم الفيل عن قرب ووضوح شديد

وهنا الجمل

وهذه صورة كالمعتاد صورة لينا وفي موقف غريب الجمل بياكل من علي شعر من معي ههه شوية صور اخذناها تجنن وفقط تعطي الحارس بتاع الحيوان شي بسيط لايتعدي 3 او 2 جنية فقط

وصور للاحصنه السيسي الصغيرة التي تلف الناس لفة في الحديقة الصغيرة .. بيقولو عليها كده ولكن اعتقد انها احصنة برازيلية اعتقد كده

ومرافقي تعب شوية قولنا نشوف الجبلاية وبعد كده نقعد شوية نرتاح بعد ان مشينا 6 كيلو تقريبا
ونوع القرود كانت حبشي وهذه صور لهم

وبعدها ذهبنا للجلوس قليلا في مكان مظلل بالاشجار الجميلة التي تملئ الحديقة
وهذه صورة واحنا جالسين للقناة المائية و الاشجار

وبعدها قمنا سريعا لم نقعد سوي 3 دقائق لاني الحمام اللي عالشجر بدء في ....... وقعت علينا مرة واحده وبعدها قمنا بسرعه ههه
وهذه صور للقنوات المائية ايضا في الحديقة

صور لابنه عن قرب

وصور لبيت ابنه الذي يكبر عن بيته ههه ازاي ما اعرفش

ومشينا ولقينا البجع اعتقد ان لم تخني الذاكرة

وتمشينا ايضا وذهبنا لبيت بجع نوع اخر والحقيقه النافورة الصغيرة عامله للبيت شكل جميل جدا

ومرورا وصولنا للطاوس الابيض

وبعدها توجهنا لبيوت الاسود الاخري التي عليها اقبال كبير جدا
وشوف الناس والبيوت

وهنا صور للبجع الطائر اعتقد

وهذه صورة لبيت النسور والطرقات الجميلة لاننا بنرجع للبوابة التي نزلنا فيها عشان نروح بقي

وصورة للبجع اللي كانت تقريبا نفس اول صورة

البوابة اخيرا وكانت الساعه تقريبا 2:30 الظهر وكان التعب وصلنا لاخر شي

ودية صورة بقي لاول ما طلعنا من الحديق

وهنا وصلنا للنهاية صورة للحديقة من الخارج

وخلاص ركبنا التاكسي ومشينا

اتمني اني اكون وصلت صورة كاملة عن الحديقة ماعني زعلان شوية لاني ما اخذ صور للطرقات الجميلة مع البيوت التي تخص الحيوانات من بعيد ولما براجع الصور لقيت صور الطرقات قليلة جدا تكاد تكون 10 بالمية من الصور فقط
ولكن بشكل عام راضي عن الصور واعطيت نفسي 8 من 10 في نقل صورة الحديقة واعتقد درجة كويسة جدا
وانصحكم لمن معه اطفال والان في مصر او من معه اطفال وقادم الي مصر لاتفوت علي اطفالك فرحة الحديقة الجميلة حدائق الحيوان بالجيزة ولاتنسو ان الحديقة دية اكبر حدائق العالم و ايضا اقدمها
اتمني اني اكون وفقت وهذه كانت مفاجئتي لمشرفنا تقرير عن الحديقة التي اعتقد لا يوجد ولا تقرير عنها في بوابة مصر بهذا الشكل واعتقد انفراد لبوابة مصر عالنت كله ايضا
ان شاء الله نلتقي في تقارير اخري وتكون ايضا مليئة بالصور التي احب ان احصل عليها
وانتظروني مع تقارير عن شي مشابه للحديقة الحيوان ولكن مش هفصح عنه دلوقتي لسه لاني لم احصل عالتذاكر بعد وما تخمنوش بقي ههه سيبو الدنيا بظروفها كده

سلمى تسئل
الحديقه كبيره مره ووقت ماتكون مفتوحه يكون الجو حار
بصراحه تنقصها النظافه بعني من ناحية النظافه عدم والمفروض يمنع الافتراش والجلوس على الارض من كثير من العوائل مما اعطى منضر غير حظاري للحديقه
لما طلعنى منها احس جتنى ضربة شمس من شدة الحر وحنا نمشي
لدرجة اول ماركبنا التكسي كل اولادي نامو مع المكيف ونا اخذت لي غفوه خ

عزوونة
ياعيني عليك كل يوم في مكان ....... موفق في طلعاتك ان شاءالله
وبانتظار أماكن أخرى جديدة ........

فوفهـ السعوديه
ايه الجمال ده قنينة الحيوانات حته وحده ,, ههه
بصراحه مجهود جبار تلفها في الشمس و الحر و تصويرك مره واضح يعطيك العافيه ..